Hvad er Imago parterapi?

Imago er det latinske ord for "billede". Imago refererer til de billeder, vi har med os fra vores barndom, dvs. vore tidligste erfaringer, følelser og forestillinger, som vi har overtaget som normer fra vore omsorgspersoner.

Imago parterapi er en terapiform, som har sit udspring i parterapi, men som kan bruges generelt i alle menneskelige relationer. Gennem en styret dialog - med parterapeuten som vejleder - skabes der mulighed for at udvikle både den åndelige, følelsesmæssige og lidenskabelig dimension i forholdet til et andet menneske. Dialogen er det bærende element, hvor fortælling, spejling, anerkendelse og indlevelse er de vigtige elementer i den indbyrdes forståelse og dermed accept af forskelligheder og ligheder.

Bevidst dialog

Imago-parterapi er en terapiform, der gennem den bevidste dialog, bevidstgør parret om deres kontakt, deres personlige mønstre og om deres negative pardans. Ud fra bevidsthed om dette gives parterne mulighed for at skabe nye og mere hensigtsmæssige kommunikations- og adfærdsmønstre i deres forhold.

Imago-parterapi bygger på en syntese af et bredt udsnit af velkendte og velafprøvede teorier og metoder indenfor det terapeutiske felt. Det teoretiske fundament har således elementer fra bl.a. de psykodynamiske, kognitive, systemiske, kommunikationsteoretiske og objektrelationistiske teorier, der tilsammen udgør en sammenhængende, dynamisk tænkning som udgangspunkt for forståelsen af parrelationen og relationer i øvrigt.​

Imago-parterapiens historie

Imago-parterapi er udviklet af ægteparret Harville Hendrix og Helen LaKelly Hunt i USA op igennem 80erne med udgangspunkt i deres egne og andres erfaringer fra mere end 20 års terapi med tusindvis af par og studier af parforhold.

Centrale dele af Imago-parmetoden er, udover anvendelse i parrelationen, også anvendelig i relation til børn, familie, netværk og på arbejdspladsen.​

Imago-metodens ophav

​Imago Relationsterapi er udviklet af ægteparret Harville Hendrix og Helen LaKelly Hunt i USA op igennem 80erne med udgangspunkt i deres egne og andres erfaringer fra mere end 20 års terapi med tusindvis af par og studier af parforhold.

NB: Fyraftensmøde tirsdag d. 29. september i København. Lise Hallskov, medieekspert og online nørd holder foredrag om hvordan du markedsføre din virksomhed på klogeste vis.

I vores medlemsområde for uddannede Imago terapeuter og facilitatorer, finder du information om aktuelle møder, konferencer, generalforsamlinger m.v.

​Medlemsområde kræver login. Mangler du login så kontakt kickanandersen@hotmail.com